Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

  • Hoe kan ik controleren of een bedrijf deelnemer is?

    Je kunt via de zoekfunctie ‘aangesloten reisorganisaties’ alle reisorganisaties vinden die deelnemer zijn aan het Calamiteitenfonds. Deze lijst werken wij dagelijks bij.

  • Hoe kan ik een claim indienen?

    Reizigers die onder onze garantieregeling tijdens hun vakantie een calamiteit meemaakten dienen hun claim in bij de reisorganisator.

    Dit kan tot één maand na terugkeer.

  • Wanneer heb ik garantie van het Calamiteitenfonds?

    Je hebt garantie van het Calamiteitenfonds wanneer je een reis boekt bij een aan het fonds deelnemende reisorganisatie.
    Je betaalt een bijdrage van € 2,50 per boeking (max. 9 personen op 1 boeking).

  • Wat is een dekkingsbeperking?

    Een dekkingsbeperking betekent dat u niet langer met garantie van het Calamiteitenfonds kan afreizen naar het land of gebied waarvoor de dekkingsbeperking is ingesteld.

  • Kan ik mijn reis ook kosteloos annuleren als er geen dekkingsbeperking geldt?

    Die vraag kan niet zomaar met ja of nee worden beantwoord. In dit soort gevallen geldt het zogenoemde commune recht. In de wet staat dat de reis overeenkomstig (en gelijkwaardig aan) het oorspronkelijke aanbod uitgevoerd moet worden. Als dit niet mogelijk is heeft de klant het recht de reis zonder betaling van een beëindigingsvergoeding te annuleren (BW 7: 509.3). Als de reis wordt uitgevoerd dan moet die voldoen aan de verwachtingen die je als klant redelijkerwijze mocht hebben. Voldoet de reis niet aan die verwachtingen dan is de reisorganisator aansprakelijk voor de gevolgen.

  • Ik ben op vakantie en er heeft zich een calamiteit voorgedaan. Wat moet ik doen?

    Volg de instructies van je reisorganisator of de lokale vertegenwoordiger, agent of hotelier. Je hoeft zelf geen contact met het Calamiteitenfonds te zoeken. De reisorganisator zal je informeren over de afwikkeling van de schadeclaim. Soms gebeurt dat ter plaatse, maar meestal pas na je terugkeer in Nederland.

  • Mijn reis is niet uitgevoerd zoals bij de boeking is afgesproken. Ik heb er klachten over. Behandelt het Calamiteitenfonds deze klachten?

    Nee, het Calamiteitenfonds behandelt geen klachten. Wanneer je vindt dat jouw reis niet is uitgevoerd zoals bij de boeking is afgesproken en de reisorganisator lost de klacht niet naar je tevredenheid op, dan kun je terecht (onder voorwaarden en binnen de hiervoor vastgestelde periode) bij de Geschillencommissie Reizen. Is je reisorganisatie niet (via een ANVR-lidmaatschap of op vrijwillige basis) bij de Geschillencommissie aangesloten?
    Dan kun je altijd naar de rechter stappen.

Heb je je vraag niet gevonden? Of is deze onvoldoende beantwoord?

Stuur ons een e-mail met je vraag. Wij geven je graag antwoord.